در همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی؛

بطحایی: برنامه‌های درسی از سوی دایه‌های مهربان‌تر از مادر تهدید می‌شود

اینکه بچه‌ها حس می‌کنند نیازی به حضور در مدرسه ندارند نتیجه کتاب‌های کمک آموزشی است

تهران (پانا) - سیزدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی، یادواره شهید محسن حججی، صبح امروز با حضور وزیر آموزش و‌ پرورش در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۰۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: برنامه‌های درسی از سوی دایه‌های مهربان‌تر از مادر تهدید می‌شود

در ابتدای این مراسم از تعدادی از کتاب‌های درسی با مضمون شهدای مدافع حرم و به ویژه شهیدحججی رونمایی و از سه نفر از برگزیدگان استانی به صورت نمادین تقدیر شد. سید محمد بطحایی در این همایش که با حضور تعدادی از معاونان وزیر، شاعران و‌ مولفان، خانواده شهیدحججی و دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش برگزار شد، با گرامی‌داشتن یاد و خاطره شهدا و درود بر روح پرفتوح امام و یارانش و آرزوی صحت و سلامتی برای مقام معظم رهبری، از حسن توجه نام‌گذاری این همایش به نام شهید حججی تشکر کرد.

او ادامه داد: «این مراسم در هفته ملی کودک برگزار می‌شود، موضوعی که دغدغه ما در آموزش و پرورش است و از این بابت به خاطر این هم‌زمانی خوشحالیم.»

بطحایی گفت: «در نظام تعلیم و تربیت بی شک یکی از مهمترین ارکان، برنامه درسی است، هرچند علی‌رغم همه تلاش‌ها هنوز کتاب درسی بخش عمده برنامه درسی را شامل می‌شود و ما هنوز تا جایگزینی کامل برنامه درسی فاصله داریم. خوشبختانه امروز نظام آموزشی ما یکی از برجسته‌ترین نظام‌ها در سطح بین‌المللی است. ما در حوزه دانش یکی از برنامه‌های درسی پیشرفته را در نظام‌های آموزشی دنیا داریم.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «امسال پایه ۱۲ با ۲۰۰ عنوان کتاب درسی مستقر شد و قرار شد که کتاب نونگاشت تا سال ۱۴۰۰ نداشته باشیم، هر چند در صورت لزوم اصلاحات را اعمال می‌کنیم ⁦و اینگونه نیست که از خطاها چشم‌پوشی و آنها را تحمل کنیم.»

او افزود: «رئیس‌جمهور امسال در آغاز سال تحصیلی خطاب به دانش‌آموزان گفتند کسانی که مخاطبان اصلی کتاب‌های درسی هستند، شمایید و چقدر خوب است که از زاویه دید خودتان کتاب‌ها را نقد کنید.»

سازمان پژوهش برای پذیرش نقد کتاب‌ها از دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند

بطحایی گفت: «از سرپرست سازمان پژوهش خواستم با تشکیل یک تیم تخصصی و برگزاری مسابقه، برنامه‌ریزی کنند تا کتاب‌ها را دانش‌آموزان نقد کنند، کتاب‌هایی که هم از لحاظ فیزیکی و هم اشکال و تصاویر و هم محتوا باید نقد شوند.»

وزیر آموزش و پرورش این اتفاق را مسیری جدید برای اعتباربخشی کتاب‌های درسی دانست و گفت: «وقتی دانش‌آموز در ارزیابی شرکت کند می‌تواند نگاه جدیدی در اعتباربخشی کتاب‌های درسی باشد.»

بطحایی در ادامه گفت: «من سال گذشته در چنین مراسمی نکاتی را گفتم. برنامه رسمی درسی ما در مدارس به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است، تهدید از سوی دایه‌هایی که خود را مهربان‌تر از مادر نشان می‌دهند. امروز حجم عمده‌ای از کتاب‌های کمک آموزشی و روش‌های مختلف و آزمون‌ها، برنامه‌های ما را تهدید می‌کند. همه فعالیت‌های شما به راحتی به واسطه کتاب‌های کمک آموزشی غیراستاندارد در معرض خطر گرفته است.»

او ادامه داد: «ما امروز ناخودآگاه در یک صحنه مبارزه قرار گرفته‌ایم، از یک طرف کارشناس برنامه درسی همه تلاش خود را کرده تا تمام خلاقیت‌‌های دانش‌آموزان را شکوفا کند اما یک موسسه غیرحرفه‌ای بلافاصله بعد از اینکه شما کتاب‌ها را وارد چرخه تعلیم و تربیت می‌کنید با چاپ یک کتاب مثلا حل‌المسائل همه تلاش‌ها را نقش بر آب می‌‌کند. تازه این کمترین اثر این اتفاق است و آثار تربیتی و آموزشی و پرورشی الی ماشالله وجود دارد؛ اینکه بچه‌ها حس می‌کنند که نیازی به حضور در مدرسه ندارند، یعنی اینکه این خلاقیت به جای اینکه باید به تدریج با توجه به آثار تربیتی و پرورشی در ۹ ماه به بار بنشیند می‌خواهند در ۲۰ روز فشرده به دانش‌آموزان یاد بدهند.»

او افزود: «نشان‌های مختلف در تبلیغات نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد یک نوع لجبازی هم وارد این عرصه شده است، کت خود را درآورده‌اند و می‌خواهند با این منطق علمی کشتی جانانه بگیرند. اما ما از ابتدایی شروع کرده‌ایم و آزمون را حذف کردیم اما من اعتراف می‌کنم هنوز بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش زورم در متوسطه به این موضوع و حذف کنکور نرسیده و هنوز کنکور هست و تا زمانی که کنکور هست کتاب‌های‌ کمک آموزشی و فسادهای میلیاردی هم هست.»

به شدت با برگزارکننده آزمون در مدارس برخورد می‌کنیم

وزیر آموزش و پرورش هشدارش را این بار جدی‌تر تکرار کرد و گفت: «با تجویز هر نوع کتاب کمک آموزشی و برگزاری آزمون از قبیل آزمون هوش و پرورش استعداد اگر در مدارس ابتدایی برگزار شود به شدت برخورد می‌کنیم و مسئول مستقیم هم مدیر مدرسه است.»

بطحایی ادامه داد: «ما باید با این فساد در نظام آموزش و پرورش مقابله کنیم و گرنه تمام تلاش شما برنامه‌ریزان آموزشی نقش بر آب است. امروز بچه‌های ابتدایی به شدت از نظر پرورشی در خطر هستند. ما باید تمام تلاش خود را بکنیم و مسیر را اصلاح کنیم.»

او گفت: «در دو مورد در جلساتی خصوصی، مقام معظم رهبری به بنده هشدار دادند. نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور آموزش و پرورش است و هیچ نظام دیگری نباید در کنار این نظام وارد شود و بخواهد مقابله کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «شاید یکی از دلایلی که این بازار مکاره را رونق بخشیده است ضعفی است که ما در کتاب‌های درسی داریم و برای آن‌ها بهانه‌ای شده است، فضایی را ایجاد کردیم که اگر این دانش‌آموز ۲۰ بگیرد خوب است و اگر کمتر بگیرد متوسط و ضعیف است. چرا باید در کشوری که ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و با این همه آموزه‌های دینی و اسلامی، یک جوان ۱۷ یا ۱۸ ساله خود را در آینه نپسندد، آن صورت زیبای خدادادی را و صورت خود را زیر تیغ جراحی می‌گذارد و گونه و بینی و ... خود را جراحی کند.»⁩

او افزود: «ما باید اهداف تربیتی خود را به خوبی دنبال کنیم. از ابتدایی شروع کرده‌ایم اما در متوسطه زورم نرسیده اما باز تا جایی که بتوانم تمام سعیم را می‌کنم تا در متوسطه هم به اهدافمان دست یابیم. آموزش و پرورش باید برخاسته از نظام اسلامی و دینی ما باشد چون همه آموزه‌های دینی ما تعلیم و تربیت است. خانواده‌ها هم کامل باید در این گفتمان شرکت کنند و همراه ما باشند.»

بطحایی در پایان گفت: «تدریج در ذات آموزش و پرورش است و باید این آموزش و پرورش را به مسیر اصلی خود برگردانیم. امیدوارم خداوند با دعای خیر همه شهدای انقلاب اسلامی و به ویژه شهید مدافع حرم، شهیدحججی که افتخار داریم در نظام تعلیم و تربیت ما تنفس کرده است، اهداف را به خوبی پیش ببریم و مشکلات رفع شود و نظامی در خور تعلیم و تربیت این کشور داشته باشیم.»

در پایان این مراسم با حضور وزیر آموزش و پرورش، نماینده وزیر دفاع و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تعدادی از برگزیدگان جشنواره، خانواده شهید محسن حججی و پیشکسوتان تقدیر شد.

همچنین از تمبر یادبود سیزدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی، یادواره شهید محسن حججی به وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد. وزیر آموزش و پرورش بر روی این تمبر یادبود نوشت: «با بزرگداشت رشادت‌های همه شهدای انقلاب اسلامی، بویژه شهید عزیز حججی و به امید سرافرازی روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار