پانا در گفت و گو با تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد

سرنوشت دلار پس از ریز‌ش‌ متوالی به کجا ختم می‌شود

تهران (پانا) - بازار ارز سه روز متوالی است که عقب‌نشینی نرخ‌ها را نظاره‌گر است. تغییر نرخ‌ها تا آنجا ادامه دارد که برخی از صرافی‌ها تابلوی نرخ‌ها را خاموش کردند و برخی از صرافی‌ها هم که نرخ‌ها را درج کرده‌اند تمایل چندانی به خریدو فروش ندارند به این دلیل که هر نوع خرید یا فروشی را همراه با زیان می‌دانند.

کد مطلب: ۸۵۸۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
سرنوشت دلار پس از ریز‌ش‌ متوالی به کجا ختم می‌شود

دلار در همان ابتدای روزگذشته سقف خود را در محدوده ۱۷ هزار تومانی ثبت کرد و پس از آن با قرار گرفتن در موج کاهشی به میانه کانال ۱۵ هزار تومانی رفت. از روز گذشته رقم اعلام‌‌شده برای دلار با رقم باز شده فاصله گرفت، به گونه‌ای که از ساعت ۱۹ عصر به بعد برخی کانال‌های اعلام نرخ از افت ارزش دلار به زیر مرز ۱۵ هزار تومان و تا محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خبر دادند. در همین حال با آغاز روند معاملات در روز جاری رقم‌ها همچنان کاهشی و نزولی است.

فعالان بازار ارز می‌گویند اختیاراتی که به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز داده شد، اعلام ساز و کار جدید تامین ارز توسط بانک مرکزی، احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF در روزهای آتی، نگاه مثبت برخی معامله‌گران نسبت به توافق ایران و اروپا، افزایش قیمت نفت و ... از جمله عواملی است که از نظر فعالان در تغییر روند بازار موثر است.

حباب‌های قیمتی ماندنی نخواهد بود

امیرحسین شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در تحلیل وضع موجود عنوان کرد:‌ حباب‌های قیمتی ماندنی نخواهند بود و از بین می‌روند منوط به آنکه تقاضای بازار تقاضای واقعی و مصرفی باشد نه سفته‌بازی‌هایی که هر روز سعی در بر هم زدن نظم در یک بازار کالایی را دارد.

وی ادامه داد:‌ قدرت نقدینگی پس از به هم‌زدن بازارها کاهش پیدا می‌کند و دیگر آنقدر قوی نخواهد بود که اقتصاد را از این سو به آن سو بکشاند.

مردم بازنده وضع موجود نیستند

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:‌ دارندگان نقدینگی کلان با تبدیل نقدینگی خود به سپرده بانکی، خرید ارز و طلا و سکه و کالاهای لوکس طبقه متوسط را از بازار حذف کرد‌ه‌اند اما خود نیز به تدریج حذف می‌شوند و مطمئن باشید که مردم بازنده این وضع نیستند و دارندگان نقدینگی هستند که سعی در بی‌نظمی بازارها دارند.

74 درصد نقدینگی تنها در دست 2 درصد جمعیت است

شریعتی با بیان اینکه 74 درصد نقدینگی کشور در دست 2 درصد جمعیت ایران است،‌ اظهار کرد:‌ 74 درصد سپرده‌گذاران که اکنون با ایجاد تقاضای کاذب رشد قیمت‌ها را سبب شده‌اند به تدریج از بازار حذف می‌شوند و مابقی باقی می‌مانند.

وی اظهار کرد:‌ 60 درصد وام‌های بانکی تنها به 5 هزار شرکت داده شده است که نه اصل وام ونه سود آن را پرداخت می‌کنند و دائم در حال تمدید آن هستند. علت تمدید هم این است که نمی‌خواهند وام را به سیستم بانکی برگردانند.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: جای نگرانی برای مردم چندان نیست. نقدینگی 74 درصد مردم را 5 هزار شرکت در اختیار گرفته‌اند و قصد ندارند که آن را برگردانند. اگر سهام این شرکت‌ها را به 74 درصد سپرده‌گذار بدهند مشکل حل می‌شود.

وی عنوان کرد:‌ 74 درصد نقدینگی کشور متعلق به تنها 2 درصد جامعه است که البته 20 درصد سود به آنها پرداخت می‌شود و شرکت‌هایی مانند ایران خودرو و سایپا و کرمان خودرو و فولاد مبارکه و غیره این تسهیلات را در اختیار گرفته‌اند. کار به جایی می‌رسد که بانکها توان پرداخت سود به سپرده‌گذاران را نخواهند داشت و سهام کارخانجات به جای طلب آنها ارایه می‌شود.

تقاضای واقعی باید در بازار وجود داشته باشد نه کاذب و هیجانی

شریعتی ادامه داد: در نهایت کار به جایی می‌رسد که سکه و دلار با هر قیمتی که ممکن است در سقف آن باشد عرضه شود اما خریداری در بازار نداشته باشد. در آن زمان است که حبا‌ب‌ها می‌شکند و فرو می‌ریزد. به دلیل رادیکال بودن فضای کشور اینکه بازی تا کجا ادامه پیدا می‌کند و بازی افزایش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، قابل پیش‌بینی نیست.

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به رشد برخی از ارزها در بازارعنوان کرد:‌ افزایش دینار کویت تا 60 هزار تومان در هفته گذشته نشان می‌دهد که این افزایش برابری ارزها واقعی نیست به این دلیل که منابع نفتی کشور هم‌اکنون محدود نشده است و درآمدهای دولت نیز کمتر نشده است.

وی افزود: عملا مشخص است که جو غیرواقعی در حال به وجود آوردن این اوضاع است و این امیدواری وجود دارد که تا 13 آبان و آغاز دور دوم تحریم تاثیر منفی کمتری بر اقتصاد ایران داشته باشد.

شریعتی با بیان اینکه این آمادگی ذهنی برای آغاز دور دوم تحریم‌ها تا حدودی در اذهان جای گرفته است، اظهار کرد:‌ مردم به وضع افزایش قیمت دلار تا حدودی عادت کرده‌اند و به نظر می‌رسد یکی از سیاست‌های دولت این است که پس از افزایش نرخ دلار تا سقف 17 یا 18 هزار تومان یا هر عدد دیگری با مداخله دربازار نرخ آن را در سطح 10 هزار تومان تثبیت می‌کند که البته این هدف را دنبال می‌کند که نشان دهد تحریم نفتی بر اقتصاد بی‌اثر بوده است.

وی با بیان اینکه بخشی از کالاهایی که اکنون از گمرک‌های کشور درحال ترخیص است با دلار سامانه نیما و نرخ 7 هزار تومان واردشده است، اظهار کرد:‌ کالاهایی که تا سه ماه آینده ترخیص می‌شود با نرخ مناسب‌تری به بازار عرضه می‌شوند و تمام این تلاش‌ها برای این است که شدت تحریم را برای مردم کمرنگ‌تر کنند.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: وقتی که انرژی بانکها و تولیدکننده‌ها به اتمام برسد اوضاع به روال با ثبات بر می‌گردد به این معنا که سپرده‌های بانکی جذابیت خود را از دست می‌دهد، مصرف‌کنندگان واقعی به بازارهای کالایی می‌آیند و آن زمان است که حباب‌های قیمتی که اکنون در بازار ایجاد شده است از بین می‌رود.

شریعتی با اشاره به نابه‌سامانی‌های بی‌منطق در برخی از بازارهای کالایی خاطرنشان کرد:‌ هر روز خبر از کمبود کالایی در بازار است و حالا نوبت به سیب زمینی رسیده است در حالی که سیب‌زمینی از جمله محصولاتی است که ارزبری ندارد. آب کشاورزی رایگان است. زمین به طور معمول از پدران به پسران به ارث رسیده است و بذر و کود نیز قیمت چندانی ندارد که بخواهد این روزها بهانه‌ای برای نایاب شدن سیب‌زمینی و افزایش قیمت آن باشد.

وی افزود:‌ متاسفانه جو روانی و حرکاتی از این دست به نابسامانی بازارهای کالایی افزوده است بی‌آنکه دلیل و منطق اقتصادی برای آن وجود داشته باشد.

بر اساس حال و هوای بازار ارز و با توجه به هجوم فروشندگان به بازار ارز پیش‌بینی می‌شود نرخ‌ها در این بازار از کاهش چشمگیری در روز جاری یا روزهای آتی برخوردار شود.

اظهارنظرها در مورد ارز و سرنوشت آن آنقدر متفاوت است که نمی‌تواند منجر به تصمیم‌گیری قاطعی در این زمینه باشد. دسته‌ای معتقدند کاهش شدید قیمت‌ها در روز سوم هفته جاری یک اصلاح قیمتی بوده است در مقابل، دسته دوم باور دارند، ریزش دلار ناشی از تغییر انتظارات معامله‌گران و ورود ارز خانگی به بازار بوده است. هرچه هست این اتفاق خوشایندی است که خشنودی مردم عادی را به دنبال داشته است مردمی که هر روز در این بازار پرتلاطم متاثر از افزایش نرخ ارزها، شاهد تغییر قیمت کالاهایی هستند که بر کیفیت معیشت آنها تاثیرگذار بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار