در واکنش به طرح الزام گزارش‌دهی سالانه رئیس‌جمهوری و وزرا در مجلس

واعظی: دولت چیزی برای پنهان کردن از مردم و نمایندگان مجلس ندارد

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از آیین نامه مجلس مبنی بر ملزم‌سازی وزرا و رئیس‌جمهوری برای ارائه گزارش عملکرد سالانه به مجلس استقبال و اعلام کرد که دولت چیزی برای پنهان کردن از مردم و نمایندگان مجلس ندارد.

کد مطلب: ۸۳۳۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: دولت چیزی برای پنهان کردن از مردم و نمایندگان مجلس ندارد

هفته گذشته طرح اصلاح مفادی از آیین‌نامه مجلس مبنی بر ملزم‌سازی وزرا و رئیس‌جمهوری برای ارائه گزارش عملکرد سالانه به مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان خانه ملت رسید.

سید محمود واعظی در گفت‌و‌گو با پانا درباره موضع دولت نسبت به تصویب این طرح گفت: «دولت همواره از ارائه گزارش عملکرد خود به نمایندگان و مردم استقبال می‌کند.»

او افزود: «ارائه گزارش به مردم و نمایندگان بسیار کار پسندیده‌ای است که دولت تدبیر و امید در دوره یازدهم و دوازدهم از آن استقبال کرده است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: «به طور کلی یکی از شعارهای ما در دولت شفافیت در امور است که ارائه گزارش یکی از راهکارهای ایجاد شفافیت در کارهاست.»

او یادآورشد: «دولت چیزی برای پنهان کردن از مردم و نمایندگان مجلس ندارد و همه امور به صورت شفاف انجام می‌شود.»

واعظی ادامه داد: «بنابراین ما از این طرح مجلس استقبال می‌کنیم زیرا ارائه را برای ایجاد شفافیت بیشتر در کارها بسیار مفید می‌دانیم و به نظر ما این کار بسیار کار خوبی است.»

بر اساس این طرح، رئیس‌جمهور و وزرا سالی یک بار در صحن مجلس حاضر و گزارش برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه می‌کنند. سپس گزارش به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود و از این جهت میزان رضایت مجلس را دریافت خواهند کرد.

به گزارش خانه ملت، به گفته محمدرضا صباغیان بافقی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس، طرح مذکور به دنبال نهادینه کردن نظارت مجلس است

او می‌گوید: «در دو سال گذشته برخی وزرا شش مرتبه مورد سوال قرار گرفتند اما هیچ نتیجه‌ای از این سوال حاصل نشد. از سوی دیگر این طرح مانع بیان موضوعات جناحی و غیرملی جلوگیری می‌کند.»

صباغیان بافقی ادامه داد: «طبق نظر نمایندگان در صحن علنی مجلس، گزارش رئیس‌جمهوری به رأی گذاشته نمی‌شود اما گزارش وزرا به رأی‌گیری گذاشته و در صورت اقناع نشدن نمایندگان، موضوع ذیل اصل 89 قانون اساسی، وزیر با داشتن حداقل 10 امضای نماینده استیضاح می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: «گزارش‌ها در ماه و روز مشخص به صورت نظام‌مند باید ارایه شود، البته ارایه گزارش با تذکر و سایر سوال از نمایندگان منافاتی ندارد، این طرح به دنبال تقویت ابعاد نظارت است، با این اصلاح 80 درصد مشکلات اقتصادی مجلس مرتفع خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار