معاون آب و آبفای وزیر نیرو خبر داد:

بهره‌برداری از ۷۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در دولت تدبیر و امید

تهران (پانا) - معاون آب و آبفای وزیر نیرو از بهره‌برداری ۷۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌برداری از ۷۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در دولت تدبیر و امید

به‌گزارش وزارت نیرو، "قاسم تقی‌زاده خامسی" روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از چهار پروژه صنعت آب و برق در استان تهران که در نخستین هفته از ادامه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران امسال به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور رییس جمهوری و وزیر نیرو برگزار شد، با اشاره به افزایش مجموع تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور با بهره‌برداری از سه تصفیه‌خانه فاضلاب اسلامشهر، ملارد و مسکن مهر صفادشت به ۲۴۰ واحد اظهار داشت: امیدواریم ۳۶ واحد دیگر تصفیه‌خانه فاضلاب تا پایان دولت به نتیجه برسد.
وی با تشریح روند احداث، اهداف و مزایای اجرای سه تصفیه‌خانه مزبور در پاسخ به سوال رییس جمهوری که درباره مدت زمان بازگشت سرمایه اجرای این طرح‌ها در صورتی که توسط بخش خصوصی اجرا شود، خاطرنشان کرد: مصرف آب شرب کشور اکنون حدود ۶ میلیارد متر مکعب و حاصل پساب آن حدود چهار میلیارد متر مکعب است که با افتتاح این سه تصفیه‌خانه با مجموع ۲۴۰ تصفیه‌خانه موجود در کشور نیمی از پساب تولیدی را در اختیار داریم.
وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور استفاده بهینه‌ای از این پساب نمی‌شود، گفت: در فضای سبز شهرها، صنعت و کشاورزی امکان استفاده از این پساب وجود دارد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود: دو میلیارد متر مکعب پسابی که در اختیار ماست به اندازه ۱۰ برابر مخزن آب کرج است که برای ساخت مخزن این سد در زمان حاضر باید میلیاردها تومان هزینه شود در صورتی که ساخت تصفیه‌خانه به این میزان سرمایه نیاز ندارد.
وی گفت: فرهنگ استفاده از پساب در کشور هنوز ارتقای کافی پیدا نکرده است و به‌غیر از صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه که از آن استفاده بهینه و حتی بازچرخانی پساب می‌کند، استفاده مطلوب از پساب در کشور نمی‌شود.
وی یادآوری کرد: هم اینک یک چهارم آب مورد نیاز فضای سبز تهران از آب شرب تامین می‌شود که سالانه حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب است در حالی که می‌توان آن را از پساب تامین کرد. در فضای سبز و صنعت مقدار زیادی از این پساب را می‌شود استفاده کرد.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مدت زمان سه تا هفت و به‌طور متوسط پنج سال بازگشت داده می‌شود و این به شرط متقاضی دریافت پساب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار