نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۲۱)

در بیست‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - در بیست‌ویکمین دوره جشنواره، سیمرغ‌های اهداشده در بخش سینمای ایران کاهش یافت و 6 سیمرغ کمتر از دوره پیش به برگزیدگان تعلق گرفت. جوایز اصلی این دوره به 2 فیلم اینجا چراغی روشن است (رضا میرکریمی) و دیوانه ای از قفس پرید (احمدرضا معتمدی) رسید.

کد مطلب: ۱۰۰۷۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
در بیست‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

بیست‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور، رئیس بنیاد سینمایی فارابی، در بهمن‌ماه 1381 در تهران برگزار شد.

فیلم‌ها

اینجا چراغی روشن است (رضا میرکریمی)، بهشت جای دیگری است (عبدالرسول گلبن حقیقی)، دیوانه ای از قفس پرید (احمدرضا معتمدی)، رقص در غبار (اصغر فرهادی)، روز کارنامه (مسعود کرامتی)، شبهای روشن (فرزاد موتمن)، صورتی (فریدون جیرانی)، عروس خوش قدم (کاظم راست گفتار)، عشق فیلم (ابراهیم وحیدزاده)، فرش باد (کمال تبریزی)، کولی (علی شاه حاتمی)، گاهی به آسمان نگاه کن (کمال تبریزی)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی) و نفس عمیق از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.

برگزیدگان

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «دیوانه ای از قفس پرید» ساخته احمدرضا معتمدی رسید و رضا میرکریمی کارگردان « اینجا چراغی روشن است» برنده سیمرغ بهترین کارگردانی شد. سیمرغ بهترین فیلمنامه نیز به پرویز شهبازی برای فیلم «نفس عمیق» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد به حبیب رضایی بازیگر «اینجا چراغی روشن است» رسید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به نیکی کریمی بازیگر فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» رسید. در این دوره سیمرغ‌های نقش مکمل مرد و زن اهدا نشد.

پرکارترین‌ها

در بین فیلمسازان دوره 21 فیلم فجر کمال تبریزی با دو فیلم «فرش باد» و «گاهی به آسمان نگاه کن» در جشنواره حضور داشت که پرکارترین کارگردان این دوره بود.

رضا کیانیان پرکارترین بازیگر مرد این دوره بود که با 4 فیلم «فرش باد»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «رومشکان» و «رای باز» در جشنواره 21 حضور داشت. مریم بوبانی و فقیهه سلطانی هم هریک 3 فیلم در جشنواره داشتند که پرکارترین بازیگران زن جشنواره بودند..

حواشی

در استانه برپایی این دوره از جشنواره در حالی که کاتالوگ جشنواره با پپیام محمدحسن پزشک به عنوان معاون سینمایی چاپ شده بود، محمدمهدی حیدریان با حکم احمدمسجدجامعی (وزیر ارشاد) جایگزین او شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار